10 ژانویه 2023- محققان چینی دریافتند که سطوح بالای لیپوپروتئین آ(LP a) را می توان به عنوان ابزاری برای نظارت بر بیماری کلیه ی دیابتی استفاده کرد، زیرا با کاهش GFR، افزایش پروتئینوری و پیشرفت پاتولوژیک کلیه ارتباط دارد. نتایج این مطالعه در مجله دیابت و عوارض آن منتشر شد.

بیماری کلیوی دیابتی(DKD) ، یکی از عوارض عمده دیابت است و علت اصلی بیماری کلیوی در مرحله پایانی (ESRD) است، بنابراین کیفیت زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد. سایر عوامل موثر در نارسایی کلیوی عبارتند از فشار خون بالا، دیس لیپیدمی، چاقی، بیماری های عروقی کلیوی، آسیب حاد کلیه، و غیره.

دیس لیپیدمی در دیابت شایع است اما نقش آن در پاتوژنز DKD به طور واضح مشخص نیست. با توجه به کمیاب بودن داده‌های موجود در مورد نقش متابولیسم لیپیدها در بیماری کلیوی دیابت (DKD)، دکتر آنی وانگ و تیمش مطالعه‌ای را برای بررسی ارتباط بین متابولیسم لیپیدها و عملکرد کلیه و همچنین درجه یا نمره ی پاتولوژیک کلیه در بیماران DKD، انجام دادند.

از 224 بیمار که بر اساس معاینه پاتولوژیک DKD برای آنها تشخیص داده شد و به صورت گذشته نگر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، 74 بیمار با درجه/نمره پاتولوژیDKD ، شناسایی شدند. سطوح لیپوپروتئین آ در سرم بیماران DKD با مراحل مختلف بیماری مزمن کلیوی (CKD) توسطANOVA مورد بررسی قرار گرفت. رابطه بینلیپوپروتئین آ و شاخص‌های مرتبط با عملکرد کلیوی و درجه / نمره ی پاتولوژیک DKD با تجزیه و تحلیل همبستگی اسپیرمن ارزیابی شد. مقدارلیپوپروتئین آ در ارزیابی عملکرد کلیه و تغییرات پاتولوژیک توسط منحنی مشخصه عملیاتی گیرنده (ROC) آنالیز شد.

نتایج این مطالعه به شرح زیر بود:

· مراحل مختلف CKD تفاوت معنی داری را در سطوح لیپوپروتئین آ(H = 17.063، p = 0.002) و گریدهای گلومرولی(H = 12.965، p = 0.005) نشان داد.

· سطوح مختلف کراتینین سرم، نیتروژن اوره خون، نرخ تصفیه گلومرولی تخمینی، پروتئینوری 24 ساعته، میکروآلبومین ادرار، نسبت کراتینین به آلبومین ادرار، ضخامت غشای پایه گلومرولی، و درجه گلومرولی با سطح لیپوپروتئین آ مرتبط بودند.

· منحنیROC ، عملکرد خوب لیپوپروتئین آرا به عنوان شاخصی برای ارزیابی مرحله 4 و 5  CKD، 24hUPro بیش از 3.5 گرم، و درجه ی پاتولوژیک III-IV گلومرولی، نشان داد.

بنابراین، سطوح بالای لیپوپروتئین آمی تواند به عنوان شاخص DKD یا به عنوان ابزاری برای نظارت بر بیماری کلیوی دیابت استفاده شود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/nephrology/news/elevated-levels-of-lipoprotein-a-levels-may-be-used-as-tool-to-monitor-diabetic-kidney-disease-105170